21 maart 2013

Aubergine Actuelle: Rockende rakkers tegen racisme

ELIEN DECOMMER



Vandaag brengt BRUSSEL IS hun nieuwe geëngageerde filmpje online. Daarin toont de door de Belgische hoofdstad gepassioneerde organisatie 25 rockende baby’s die ieder een andere nationaliteit hebben. Missie? Met dit filmpje wil BRUSSEL IS de hoofdstad op een andere manier aan het grote publiek laten zien. En bovenal een halt toeroepen aan racisme. Want vandaag is het niet voor niets de Internationale Dag tegen Racisme.

Foto's: BRUSSEL IS

Je hebt op YouTube misschien al het filmpje ‘Say Something Nice Brussels’ bekeken, waarin een megafoon werd geplaatst op bekende Brusselse plekken en voorbijgangers spontaan fijne boodschappen de wereld konden insturen. Of het filmpje ‘Brussels Traffic Light Party’, waarin majorettes Brusselse autofiles opfleurden door de bestuurders ritmisch te laten claxonneren en te laten knipperen met hun voorlichten. Ja, tot zelfs wildvreemde autobestuurders elkaar laten knuffelen. Of het filmpje voor de afgelopen editie van Music For Life, de 'Post-it for Life Brussels', waarin de acht zuilen van De Munt werden volgeplakt met duizenden post-its die elk een herinnering symboliseerden. Wel, dat zijn filmpjes van de mannen van BRUSSEL IS. En ze zijn terug met een gloednieuw project.

Rock me, baby

In het nieuwe filmpje toont BRUSSEL IS de jongste rockgroep ooit, namelijk 25 baby’s uit Brussel met ieder een andere nationaliteit. Dat het filmpje op de Internationale Dag tegen Racisme verspreid wordt is geen toeval: de organisatie hoopt zo mensen bewuster te kunnen maken van racisme en hen warm te kunnen maken. “To share is to care”, dat is hun motto. Wanneer je dit filmpje niet alleen “vind-ik-leukt”, maar ook zelf nog eens deelt, toon je dat je mee racisme wil stoppen. Want leeftijd, geslacht noch afkomst hebben voorrang op talent. Dat bewijzen deze baby’s. Het is een boodschap die iedereen aangaat. BRUSSEL IS gelooft in de kracht van sociale media om die boodschap te verspreiden en racisme de kop in te drukken.

“25 baby’s, 25 nationaliteiten, gefilmd bij hun thuis in Brussel dankzij 5 cameraploegen”, vertelt Bram Hermans me. Bram is de social media-verantwoordelijke bij Muntpunt, binnenkort de place to be in Brussel voor boeken en info. BRUSSEL IS vormt een merk van Muntpunt. De organisatie bestaat onder andere uit studenten, vrijwilligers en andere mensen uit de Brusselse omgeving. Welke nationaliteiten er zoal te zien zijn in het filmpje? “Nepalees, Turks, Marokkaans, Indiaas, Congolees, Vietnamees, Italiaans, Portugees, Belgisch, Irakees, Tunesisch, Rwandees, Nigeriaans, Salvadoraans, Ecuadoraans, …” En Bram is even de tel kwijt. Regisseur van dienst is Tom Van de Velpen, de Brusselse rockgroep DE FANFAAR zorgt voor de soundtrack, namelijk een herwerkte versie van hun hit ‘Tellevees’.

Foto: BRUSSEL IS
BRUSSEL IS werd begin oktober opgericht en geniet samen met Muntpunt de steun van de Vlaamse Overheid. Zoals hierboven reeds vermeld, wil de organisatie de Belgische hoofdstad op een positieve manier promoten bij het grote publiek. Daarbij focussen ze onder andere op (toekomstige) studenten, maar vooral op iedereen met een hart voor Brussel. En het moet gezegd, ze leveren knap en soms zelfs ontroerend werk. Rock on, BRUSSEL IS.

De BRUSSEL IS Baby Band

Het nieuwe filmpje van BRUSSEL IS, hierzo:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wij omarmen elke opmerking, prangende vraag, opbouwende kritiek of lovende reactie, so shoot! Oh ja .. en bedankt!